Virksomheder kæmper mod Cybersquatting

Skrevet den

Cybersquatting eller typosquatting dækker over det fænomen, at en person med vinding for øje tilegner sig et eller flere domænenavne, der indeholder andres varemærker. Det kunne f.eks. være domænenavnet www.gucci-bags.com eller www.cheep-gucci-bags.com, som erhverves med henblik på videresalg af domænet eller til brug for salg af kopivarer.

Cybersquatting er ulovligt i Danmark og i de fleste andre lande. I Danmark udgør cybersquatting en overtrædelse af både markedsføringsloven, varemærkeloven og internetdomæneloven.

Ifølge World Intellectual Property Organization (WIPO) er tvister vedrørende cybersquatting steget markant det seneste år. WIPO, der bl.a. tager sig af klager fra varemærkeindehavere, udtaler, at langt størstedelen af henvendelserne drejer sig om cybersquatters, der misbruger registrerede varemærker til at snyde forbrugerne.

Stigningen skyldes ifølge WIPO, at forbrugerne er blevet mere trygge ved at købe varer på internettet. I deres søgning efter et specifikt produkt eller varemærke, møder de så cybersquatterne, der står klar med domænenavne og produkter, der ligner det de søger.

En rapport fra forlaget Sweet & Maxwell der ejes af Thomson Reuters, viser, at Gucci alene i år har rejst sager for WIPO vedrørende mere end 100 domænenavne, der alle var købt og registreret i Kina med kopisalg for øje.

Desværre så oplever rettighedshaverne, at lige så snart at et website er lukket ned, så åbner et nyt op. Der er så mange penge i kopivarer – og så lille en risiko – at ophavsmændene vil fortsætte, så længe de har mulighed for det. Så man må håbe på, at cybersquatting med tiden får mere alvorlige konsekvenser, som fængselsstraf og store bøder, så bagmændende finder på bedre ting at lave.