Verden har fået nok af logo

Skrevet den

Forventningerne til Louis Vuittons SS13 show var høje efter sidste sæsonens lokomotiv, der kom kørende ind på catwalken. Denne gang var catwalken transformeret til én stor skakplade med gule og hvide tern, der i dén grad kom til at sætte stemningen for kollektionen. Ternene gik konsekvent igen fra små til store, og selv blomsterbroderierne var i miniaturefirkanter. Det overraskende var, at for første gang nogensinde viste Louis Vuitton et show uden deres LV-monogram. I stedet sørgede det firkantet Damier-mønster for husets signatur.

Og det er ikke kun på catwalken at Louis Vuitton har nedtonet LV-monogrammet. Også i sine kollektioner har Louis Vuitton satset på flere serier uden monogrammet. “Vi kunne sagtens skrue op for omsætningen ved blot at sende 10 nye styles med monogram på gaden, men tendensen går mod det minimalistiske og det eksklusive, og i længden vil det derfor være den klogeste satsning for vores brand”, udtaler Louis Vuitton.

Flere andre mærker har de seneste år nedtonet deres logo på tøj og accessories, og i stedet skruet op for valg og forarbejdningen af materialer. Tendensen kaldes af flere for “being in the know and not in the show”.

Et godt eksempel på et brand der klarer sig fantastisk indenfor det minimalistiske luksussegment er Bottega Veneta, der de seneste år er vokset eksplosivt med deres salg af især tasker og accessories, i meget blødt, flettet læder, som de sælger til tårnhøje priser.

Skal Louis Vuitton og andre logo-baserede brands som bl.a. Gucci klare udfordringen fra de mere nedtonede lukusmærker, må de også finde den rette balance mellem underspillet eksklusivt design og genkendelighed.