sales

Vær ærlig med butikkens tilbudsperiode og rabatter

Skrevet den

Forbrugerombudsmanden har netop meldt en netbutik til politiet for at have annonceret vildledende før-priser. Internetvirksomheden Luxstyle ApS, der blandt andet sælger slankebukser, er blevet pålagt en bøde på 30.000 kr. for at have vildledt forbrugerne til at tro, at en rabat på firmaets hjemmeside gav en særlig besparelse.

Forbrugerombudsmanden politianmeldte i juni måned virksomheden, fordi den i sin netbutik annoncerede med 50 pct. rabat på alle varer til kunder, der var hurtige ved tasterne.

Tilbuddet gjaldt kun til næste dags aften, skrev webshoppen, men det viste sig, at tilbuddet hver dag blev forlænget med yderligere et døgn. Og dermed overtrådte butikken vildledningsforbuddet i markedsføringslovens § 3, stk. 1., begrunder Forbrugerombudsmanden.

Efter bestemmelsen er det nemlig ulovligt at vildlede forbrugere med eksempelvis besparelser, hvis forbrugeren reelt ikke sparer penge.

En erhvervsdrivende må derfor ikke i sin markedsføring give indtryk af, at priserne er sat ned, hvis det ikke er tilfældet. Hvis et tilbud blot fortsætter, vil tilbudsprisen i stedet blive til den nye normalpris for varen, som beskrevet i indlægget fra sidste uge (læs mere her).