Unikt innovationscenter på vej

Skrevet den

Mode-, smykke- og pelsbranchen går sammen i unikt innovationscenter. De tre organisationer, Dansk Mode & Textil, Guldsmedebranchens Leverandørforening og Kopenhagen Fur, står bag initiativet. Til sammen repræsenterer de over 500 virksomheder og 50 mia. kr. i omsætning.

Med et klart kommercielt sigte skal innovationscentret være med til sikre vækst med globalt udsyn i de kreative brancher.

Innovation og synergi er nøgleordene. Danmark er en lille aktør i en stor verden, hvor den globale konkurrence er større end nogensinde før. Hensigten er at skabe et unikt kommercielt, innovativt og kreativt hus i København med et tydeligt globalt udsyn og tiltrækning. Et hus, der giver international genlyd og sikrer den synergi, der er en forudsætning for Danmarks fremtidige konkurrencekraft.

Ja, ambitionerne er store, og sådan skal det også være!

Huset skal være et forretningsorienteret univers, hvor der dagligt er fokus på at skabe synergi mellem 500 virksomheder, tiltrække nye virksomheder fra udlandet og skabe vækst.

Ifølge Dansk Mode og Textil skal huset primært:

• Skabe en stærk funderet kommerciel ”hub” for mode og design i København med globalt udsyn og rækkevidde

• Bidrage aktivt til at markedsføre dansk mode, design og København

• Stille viden til rådighed så virksomheder kan handle strategisk, taktisk og får de bedst mulige forudsætninger for vækst

• Tiltrække virksomheder, designere, studerende samt events

I samarbejde med Københavns Kommune og Copenhagen Business Task Force ledet af Leif Beck Fallesen, er jagten på en passende bygning i Nordhavnen sat ind. I første omgang skal der bruges 6.000 kvadratmeter. Det forventes, at det nye innovationscenter slår dørene op i løbet af 2012..

 

De tre foreninger du skal kende:

Om Dansk Mode & Textil

Dansk Mode & Textil varetager tekstil- og modebranchens interesser. Dansk Mode & Textil har i dag 340 medlemmer fordelt på både mode og tekstil. Medlemslisten tæller eksempelvis industrivirksomheder som Fibertex og Egetæpper, store modekoncerner som BTX Group, Ball Group, Hummel samt DK Company – og fashionvirksomheder som Noir, Elise Gug og Charlotte Sparre.

Dansk Mode & Textils vision er at være ”Mode- & Textilbranchens eget og foretrukne videncenter – branchens ambassadør og allianceudvikler”. Visionen afdækker de 3 kerneområder, som Foreningen arbejder med, nemlig Videncenter, Ambassadør og Allianceudvikler.

Om Guldsmedebranchens Leverandørforening

Guldsmedebranchens Leverandørforening repræsenterer 95 % af omsætningen i den danske smykkeindustri og fungerer som brancheorganisation for alle professionelle leverandørvirksomheder, der arbejder med guld, sølv, diamanter og korpus i Danmark.

Danmark er i dag det land, der sælger flest smykker pr. indbygger i verden og er kendt for at have et af de mest innovative designudtryk i verden. Alene gennem de seneste 5 år er industrien vokset fra 2 mia. til i dag at ligge på omkring 10

mia. Potentialet for en mangedobling, er til stede. Den danske popularitet skyldes en unik designforståelse, troværdighed omkring brug af ædelmetaller og diamanter sammenholdt med måske verdens hårdeste miljølovgivning. Alle vigtige parametre, der efterspørges internationalt.

Om Kopenhagen Fur

Kopenhagen Fur er verdens største pelsauktionshus. Det er et andelsselskab ejet af de danske pelsdyravlere. Kopenhagen Fur understøtter den danske pelsproduktion via en række aktiviteter, der spænder fra forskning og forsøg med egen forsøgsfarm til en række samarbejdsaftaler med danske såvel som udenlandske forskningsinstitutioner samt drift af det kreative center Kopenhagen Studio. I erkendelse af at det er umuligt at producere en mængdevare i Danmark, satser de danske pelsdyravlere på at producere verdens bedste mink, samtidig med at driften af farmen og de fælles virksomheder er så effektiv som muligt. Opskriften er videndeling og transparens.

Følg med i initiativet på Dansk Mode og Textils hjemmeside.