Social Media Marketing

Skrevet den

De sociale medier stormer frem, og det er næsten obligatorisk at have en profil på Facebook eller Twitter, hvis man ønsker at brande sin virksomhed effektivt og opnå større konkurrencefordele.

Medierne giver anledning til en helt anden form for marketing end almindelige reklamer, fordi de er interaktive. De kan bruges som et redskab til at fremme kendskabet til virksomhedens aktiviteter, designs og specielle salg eller events. De er med til at lokke forbrugerne til at købe fra hjemmesiden eller få øjnene op for en uset vare.

Ved at bruge medierne effektivt kan du give dine kunder in-side viden om det nyeste og bedste du har at tilbyde, samt om spændende aktiviteter som fx modeshows, en kendt der bærer dit design, en uventet artikel i blad eller på TV mm. Det er personligt på et uformelt plan. 

Social media marketing har mange fordele, -men er det er også vigtigt at gøre sit hjemmearbejde grundigt og huske på nogle få grundlæggende regler.

  • Sociale medier er et uformelt kommunikationsnetværk. Tal til forbrugerne, dine fans og followers, som om du taler til din bedste ven.
  • Se hvordan dine konkurrenter bruger sociale medier til at markedsføre deres design.
  • Sørg for, at det indhold, du sender, er så spændende folk vil se frem til at læse det og dele det med deres venner. Vis fx billeder af berømtheder iført dine designs og giv dine followers eller fans lov til at dele disse billeder med andre.
  • Sørg for, at dit indhold er rettet mod den rigtige målgruppe.

Hvis du bruger de sociale medier rigtig kan det styrke din bundlinje. Men vær opmærksom på at du konstant bør overvåge og tjekke dine konti og være klar til at fjerne anstødeligt indhold som andre kan have postet, eller indhold, der er krænkende eller underlagt ophavsret.

Ligesom i den virkelige verden kommer man længst med venlighed og gengældelse. Hvis nogen skriver rosende om dine designs eller din virksomhed, så husk at linke til dem, og gøre gengæld hvis det er muligt.

 
Facebook
Hvis du opretter en Facebook-konto skal du samtykke til deres servicevilkår. Det betyder, at Facebook må gemme stort set alt, hvad du uploader af tekst og billeder. Facebook indsamler også oplysninger om dig fra andre Facebook-brugere. Når du poster eller uploader noget som andre kan se eller dele, kan det, selv om du sletter det, nogen gange stadig ses på Facebook fordi det kan være gemt af andre.

Facebook bruger oplysningerne til at optimere deres tjenesteydelser, til at kontakte dig, at tilpasse reklamer til din side, at supplere din profil, at komme med forslag og for at hjælpe andre med at finde dig. Vær sikker på at du overvåges og kontrolleres! Facebook Terms of Service kan findes her.

 
Twitter
Hvis du tilmelder dig en Twitter-konto, skal du være opmærksom på, ved samtykke til deres service betingelser, at Twitter forbeholder sig ret til at ændre deres betingelser til enhver tid uden at informere dig.

Alt hvad du tweet’er kan ses over hele verden med det samme. Du er derfor ansvarlig for det indhold du skriver. Du bevarer dine rettigheder til det indhold du lægger op, men ved at lægge indhold på Twitter accepterer du at dette bliver verdensomspændende, ikke-eksklusivt og royalty-frit. Dvs. at alle må kopiere, reproducere, bearbejde, tilpasse, ændre, udgive, overføre, vise og distribuere dit indhold i alle former for medier.

Tænk derfor over dine tweets og tjek din konto konstant for at være sikker på at andre ikke svigagtigt skriver eller bruger i dit navn, dine designs eller skriver krænkende ting på din kontos væg eller i en kommentar. Yderligere bestemmelser om vilkårene for Twitters tjenester kan findes her.

 
LinkedIn
Hvis du tilmelder din virksomhed en konto på LinkedIn, har du mulighed for at nå mere end 90 millioner brugere på verdensplan. På LinkedIn, ejer du den information du lægger ud via hjemmesiden. Du kan til enhver tid slette indholdet, medmindre du deler oplysninger med andre brugere, der vælger ikke at slette oplysningerne.

LinkedIn respekterer IP-rettigheder, og kan fjerne din profil hvis du giver skriver usande oplysninger om sig selv eller din virksomhed. For yderligere oplysninger om at oprette en LinkedIn profil for din virksomhed klik her.
Sociale netværk kan for mange virksomheder være nøglen til opbygningen eller videre udviklingen af en succesfuld virksomhed. De seneste Facebook statistikker viser, at 48% af befolkningen i alderen 18-34 tjekker Facebook som noget af det første når de står op om morgenen (og tallet er stigende). LinkedIn får en ny bruger hvert sekund. Twitter får omkring 460.000 nye kunder hver dag og der skrives cirka 450 tweets i sekundet, – eller en milliard om ugen.

Statistik til side! Hvis du er i modebranchen, skal du uden tvivl og jo før jo bedre indtage de sociale medier. De fleste virksomheder måler i dag deres vækst baseret på, hvor mange fans de har på Facebook eller hvor mange tilhængere de har på Twitter. Så tweet, opdater din status på Facebook, link til dine blog-indlæg og optimer din LinkedIn profil, – så meget som du overhovedet kan. Dine potentielle fans og kunder venter!