Salgsfremmende foranstaltninger og slagtilbud

Skrevet den

Ved en salgsfremmende foranstaltning forstås tiltag ud over det sædvanlige, der typisk anvendes i et begrænset tidsrum eller under bestemte betingelser, og som normalt har til formål at fremme afsætningen ved at give forbrugeren indtryk af en økonomisk fordel. Det kan være i form af ”fødselsdagstilbud” eller tøjbranchens nye tiltag ”midseason sale” som er et kortvarigt udsalg, på typisk en uge, udenfor den almindelige udsalgssæson.

Markedsføringslovens § 9 indeholder særlige regler om oplysningspligt ved salgsfremmende foranstaltninger (stk.1) og ved markedsføring af ”slagtilbud” (stk. 2). Formålet med oplysningskravene er at sikre gennemsigtighed for forbrugeren.

Den særlige oplysningspligt består bl.a. i, at tilbudsbetingelserne skal være klare og let tilgængelige for forbrugeren. Det betyder eksempelvis, at ser man et tilbud i en avis, må det ikke henvise til en hjemmeside for yderligere information, forbrugeren skal kunne læse om tilbuddet og dets betingelser i selve annoncen. Hvis tilbuddet findes på en hjemmeside, må man dog gerne angive link til handelsbetingelser eller lign. Ideen er at man skal kunne finde al information inden for samme medie. Ligeledes skal værdien af eventuelle tillægsydelser være klart oplyst. Begrænsninger i tilbuddet skal også fremgå lige så klart som selve tilbuddet.

Erhvervsdrivende skal endvidere tage forbehold i sin markedsføring, hvis en vare eller tjenesteydelse, der udbydes til en bestemt pris, kun findes i små mængder, som det ofte forekommer ved slagtilbud. Hvis man altså ikke forventer at kunne dække efterspørgslen ved et slagtilbud, skal den erhvervsdrivende oplyse at varen kun findes i ”begrænset antal” eller ”så længe lager haves”.

For mere information henviser vi til Forbrugerombudsmandens hjemmeside