Nyt om returnering af brugte varer

Skrevet den

De nye regler i forbrugeraftaleloven giver forbrugerne mulighed for at fortryde et køb, selvom varen er brugt. For at det ikke skal kunne ske på bekostning af den erhvervsdrivende, har de erhvervsdrivende til gengæld mulighed for at fratrække en eventuel værdiforringelse, når købesummen skal betales tilbage til kunden.

Men hvornår er der tale om en værdiforringelse og hvordan fastsættes værdiforringelsen? Det har Forbrugerombudsmanden sammen med forbruger- og erhvervsorganisationerne netop udarbejdet et notat om. Notatet slår fast:

  • At forbrugeren ikke skal betale for en værdiforringelse, hvis håndteringen af varen ikke ligger ud over, hvad man normalt har lov til i en forretning.
  • At forbrugeren har ret til at få det fulde beløb tilbage, hvis håndteringen af varen ligger ud over, hvad man normalt har lov til i en forretning, men varen stadig kan sælges som ny.
  • At forbrugeren skal betale for værdiforringelsen, hvis håndteringen af varen ligger ud over, hvad man normalt har lov til i en forretning, og hvis varens markedsværdi er forringet.
  • At værdiforringelsen som udgangspunkt kan fastsættes ud fra den pris, som erhvervsdrivende vil kunne afsætte varen til på detailsalg i den stand, den er ved tilbageleveringen. Er der ingen efterspørgsel efter varer i den pågældende stand, vil værdien kunne være ganske beskeden og i nogle tilfælde 0 kr.
  • At forbrugeren må åbne emballagen, hvis det er nødvendigt for at fastslå varens art, egenskaber og den måde, den fungerer på, og hvis tilsvarende varer normalt er udstillet i en butik.
  • Hvis emballagen har betydning for muligheden for at sælge varen som ny, kan forbrugerens bortskaffelse eller ødelæggelse af emballagen betyde, at der kan ske fradrag for denne værdiforringelse.

I praksis vil det formentlig betyde, at forbrugerne vil benytte sig af muligheden for at returnere varer, som har været prøvet og hvor emballagen har været åbnet, men hvor varen stadig kan sælges som ny. Hvis varen ikke længere kan sælges som ny og kun en lille del (eller intet) af købesummen refunderes, vil forbrugerne formentlig vælge at beholde varen for selv at sælge den videre.

Det forventes, at netbutikkerne vil følge retningslinjerne.

Læs hele notatet her.