normal-logo

Normals markedsføring var vildledende

Skrevet den

Disountkæden Normal har ikke overfor Forbrugerombudsmanden kunne dokumentere, at de solgte en række produkter billigere end konkurrenterne. Normal sammenlignede sine egne priser med priser, som de oplyste var gældende på markedet. Men de kunne ikke dokumentere, at de priser de brugte i sammenligningen, rent faktisk var markedsprisen, og det var derfor vildledende at markedsføre produkterne, som om forbrugerne sparede penge ved at købe dem i Normal.

Forbrugerombudsmanden har indskærpet over for Normal, at virksomheden kun må bruge en sådan sammenligning, hvis den kan dokumentere, at det samme produkt samtidig sælges til den oplyste markedspris på den del af markedet, som det er rimeligt og relevant at sammenligne med. Normal må heller ikke benytte vendingen ”fast lav underpris”, medmindre dokumentationen for markedsprisen er på plads.

Så husk at sammenligner I jeres priser med markedspriser, listepriser eller lignende, så skal disse priser kunne dokumenteres.