Kopier er yt

Skrevet den

Nye tal viser, at kopivarernes plads i mange danske garderober de seneste to år er blevet afløst af vintage og genbrug.

 Hver sjette dansker mellem 15 og 74 år har siden 2009 skruet ned for forbruget af kopierede mærkevarer til fordel for brugte, og vel at mærke ægte, mærkevarer.

Det viser en undersøgelse, som Politiken har fået foretaget af FDB Analyse blandt 1.007 repræsentativt udvalgte danskere mellem 15 og 74 år.

Det er især kvinderne, der kan se fordelen ved at købe brugt tøj, sko, smykker og tasker, i stedet for at lade sig nøje med en kopi.

Den stigende interesse mærker man bl.a. på online markedspladsen Trendsales. Her gik salget af de dyreste modevarer i 2010 frem med 12 pct., og sidste år steg det med 25 pct., fortæller underdirektør i Trendsales Eva Kemp til Politikken.

»Louis Vuitton er det suverænt mest populære brand for tasker. Dolce Gabbana og Gucci er de mest eftertragtede mærker på tværs af alle kategorier«, siger Eva Kemp.

Trendekspert Mads Arlien-Søborg peger på, at genbrug er en megatrend opstået i kølvandet på den økonomiske krise. En trend, som handler om at prioritere den gode kvalitet og skrue ned for vores forbrug.

»Genbrug af mærkevareprodukter er både originalt, billigt og passer ustyrlig godt ind i tidens helt store trend om at skille sig ud og selv sammensætte sin stil med dyrt og billigt, gammelt og nyt osv. Det fortæller på bedste vis historien om, hvem man er, og at man har styr på tingene«, siger Mads Arlien-Søborg.

Han peger på, at en anden sidegevinst ved den tiltagende secondhand-trend er, at kopivarerne får sværere betingelser, fordi secondhandbutikker og online-markedpladser dukker op overalt og gør den ægte vare lettere tilgængelig til rimelige priser.

Vi støtter i den grad op om trenden!