Jysk til blog

JYSK betaler bøde på 500.000 kr.

Skrevet den

Reklamerer man med tilbud, skal der være tale om en reel besparelse. Det betyder bl.a. at den normalpris, som der sammenlignes med i tilbuddet, skal have været gældende i mindst seks uger. Har den ikke det, anses den såkaldte normalpris for at være en fiktiv pris, der kan vildlede forbrugerne. 

Lars Larsens dyneimperium havde i andet halvår af 2011 solgt boxmadrasser, der var på tilbud så ofte – i nogle tilfælde i 12 ud af de undersøgte 21 uger – at Forbrugerombudsmanden mente, at der ikke var tale om en reelle normalpriser.

JYSK var af den opfattelse, at der var tale om kombinationstilbud, fordi boxmadrasserne i en del af ugerne blev solgt sammen med ben eller meder. Det var Forbrugerombudsmanden ikke enig i og fandt, at der på grund af hyppige tilbudspriser var tale om ukorrekte normalpriser og dermed vildledende besparelser.

– En erhvervsdrivende må ikke i sine annoncer give indtryk af, at priserne er sat ned, hvis det ikke er tilfældet. I denne sag har tilbudspriserne været gældende oftere end den angivne ”normalpris”. Det er klart vildledende, hvilket også giver sig udtryk i bødens størrelse – udtaler forbrugerombudsmand Henrik Øe.

JYSK har erkendt de faktiske forhold. På baggrund heraf har JYSK accepteret at betale bøden på 500.000 kr. for vildledende markedsføring.

Læs mere om afgørelsen på Forbrugerombudsmandens hjemmeside http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Nyheder-fra-FO/Pressemeddelelser/Jysk-betaler-boede-paa-500000-kr

Læs mere om retningslinjer og regler for tilbudsperioder og priser her