Hvordan dufter dit brand?

Skrevet den

I de danske modevirksomheder ligger brandgenkendelse højt på dagsordenen. Brandgenkendelse bidrager til øget salg, øget trafik, får kunder til at blive længere på sitet eller i butikken og skaber brand loyalitet.

Mange brands minder om hinanden og har foruden samme målgruppe også samme designmæssige koncept og priser. Derfor prøver de at adskille sig ved fx at lave famøse designsamarbejder, skabe hype om en økologisk line eller bæredygtig produktion eller gøre sig synlig på de sociale medier.

Men når alle efterhånden tager de samme tiltag for at skille sig ud, skal der tænkes i utraditionelle markedsføringsbaner. Derfor er duft måske det nye kodeord. Duftmarkedsføring giver virksomheder mulighed for at skabe en ny dimension til deres brand, ved at nå deres målgruppe på et andet plan end blot det synsmæssige.

Sensoriske signaler, der gentages igen og igen, skaber nemlig brandgenkendelse. I og med at menneskers minder er stærkt koblet til dufte, vil det være muligt at udnytte denne sans til at adskille netop sit brand fra konkurrenternes. Og ved at varemærkeregistrere duften, så kan man forhindre andre i at bruge den.

Hvor det tidligere var stort set umuligt at få registeret en duft som et varemærke, så er der nu ved at ske en praksisændring. Flere virksomheder i Europa og USA har nemlig fået varemærkeregisteret dufte. Som eksempler kan nævnes en duft beskrevet som ”nyslået græs” for tennisbolde og duften ”pebermynte” for hængemapper, foldere og andre papirvarer.

I Danmark findes der endnu ikke nogen eksempler på varemærkeregistrering af dufte, så måske du skulle være den første?