H&M taber til G-Star Raw

Skrevet den

Appeldomstolen i Haag har givet G-Star Raw medhold i en retssag mellem H&M og G-Star Raw. Sagen blev anlagt af G-Star Raw, da H&M begyndte at sælge t-shirts med teksten “RAW BEAT EXPERIENCE”. G-Star Raw ejer en lang række varemærkeregistreringer til ordet RAW alene og sat sammen med andre ord, bl.a. LEGENDARY RAW og RAW FOOTWEAR. G-Star mente derfor, at H&M’s brug af ordet “RAW” kunne skabe forveksling hos forbrugerne, så de troede at G-Star var forbundet med produkterne. H&M afviste kravene og gjorde gældende, at der ikke var nogen risiko for forveksling, da produkterne kun blev solgt i H&M’s butikker, og nedlagte i øvrigt påstand om, at G-Stars varemærke “RAW” skulle udslettes fordi det var beskrivende.

Retten afviste at RAW varemærket skulle udslettes med den begrundelse, at mærket havde varemærkeretligt særpræg. Herefter gav retten G-Star medhold i, at H&M’s brug af ordet “RAW” og “RAW EXPERIENCE” medførte en risiko for forveksling. Retten lagde bl.a. vægt på, at ordet “RAW” på H&M’s t-shirts var særligt fremhævet  i forhold til de andre ord, og at H&M ofte har designersamarbejder med kendte brands og designere, hvorfor forbrugerne kunne ledes til at tro, at H&M og G-Start havde indgået et sådan designersamarbejde.

Når forbrugerne i dag ser et mærke eller designerprodukt i H&M, vil de i langt højere grand end tidligere tro, at der er tale om et designersamarbejde, og dette argument vil vi med sikkerhed støde på i fremtidige sager om påstået varemærke- og produktefterligning fra H&M’s side.

H&M’s t-shirts:

raw-1-300x168