Facebook og online markedsføring

Skrevet den

Alle ved at Facebook gemmer de oplysninger, som brugerne lægger ind på deres profiler. Men Facebook indsamler langt flere oplysninger end de fleste er klar over. De samler ikke bare oplysninger fra brugernes profiler, men indhenter også oplysninger om brugerne gennem bannerreklamer, konkurrencer og ikke mindst brugernes generelle adfærd på nettet.  

Oplysningerne der indsamles af Facebook er derfor langt mere omfattende og detaljerede end bare navn, alder, køn mv. – og dermed også langt mere værdifulde. Læser en bruger fx artikler eller klikker på links om vægttab, eller ”synes godt om” en hjemmeside om vægttab, vil dette blive registreret på brugerprofilen. Virksomheder der sælger vægttabsprodukter kan herefter på Facebook målrette sin markedsføring overfor netop denne bruger og andre med samme interesse.

Mange virksomheder priser sig lykkelige over de nye muligheder for at målrette deres markedsføring og nå ud til potentielle kunder, der har vist interesse for netop deres type produkt. Forbrugerne er i de fleste tilfælde også glade for at slippe for uinteressant og irrelevant reklame på deres profiler. Så det er en win-win situation skulle man tro.  

Men myndigheder omkring i verden er ikke enige. De mener, at det er alarmerende, at brugere ikke ved hvad der indsamles af oplysninger om dem og hvad oplysningerne bruges til.  De forskellige Datatilsyn i Norden er derfor gået sammen om at få flere oplysninger ud af Facebook. Og i Tyskland mener Datatilsynet, at Facebook bruger “Synes godt om” knappen til at samle så detaljerede brugerprofiler, at det er i strid med de europæiske regler for databeskyttelse, og det har i den nordtyske delstat Slesvig-Holsten medført, at  “Synes godt om” knappen er blevet forbudt på offentlige hjemmesider.

Et forbud ender det ikke med herhjemme, men der er stramninger på vej. Den 25. januar 2012 offentliggjorde kommissionen sit udspil til nye regler om persondatabeskyttelse og bliver de vedtaget, betyder det strengere krav til virksomhederne – og Facebook. Krav som blandt andet betyder, at virksomhederne klart og tydeligt skal gøre forbrugerne opmærksomme på, hvilke oplysninger de indsamler, hvilket formål disse oplysninger bruges til, og ikke mindst giver forbrugerne mulighed for at kræve alle oplysningerne slettet.

Selvom jeg synes at målrettet markedsføring er en stor fordel for både virksomheder og forbrugere, er det nok ikke helt skidt, at der er nogen der holde øje med Facebook og de andre sociale medier. De tænker trods alt nok mere på at tjene penge end på at værne om brugernes personlige oplysninger.