Danske brands skal sikres bedre

Skrevet den

Danske virksomheder har efterhånden fået øjnene op for værdien af varemærker og er blevet bedre til at beskytte dem. Men ikke gode nok. For ofte tænker de ikke langsigtet eller globalt nok.

Med internethandlen, større eksport og outsourcing af produktion til udlandet, er det ikke tilstrækkeligt for danske virksomheder kun at have beskyttelse i Danmark. For det betyder nemlig, at udenlandske virksomheder, uden at man kan forhindre det, kan kopiere virksomhedens brand og design og derved lukrere på brandets goodwill og renommé. Men hvad endnu værre er, så kan de forhindre den danske virksomhed i at sælge sine varer på det pågældende marked, fordi den udenlandske virksomhed var først til at beskytte varemærket der.

Derfor bør danske virksomheder, så tidligt som muligt, sørge for at få sine varemærker registeret udenfor Danmark. I hvert fald i de lande, hvor de fremover gerne vil sælge eller have produceret varer.

At produktionslandet – udover salgslandet – er yderst vigtigt skyldes, at en tredjemands registrering af en dansk virksomheds varemærke kan betyde, at virksomheden i det pågældende land bliver mødt med et krav om varmeærkekrænkelse. Ja du læser rigtigt. Den pågældende som har registeret virksomhedens varemærke, kan nemlig påstå, at virksomheden krænker dennes rettigheder. Og er man rigtig uheldig, så kan tredjemand tilmed få nedlagt et eksportforbud mod de varer som bærer varemærket. Vil virksomheden have sine varer frigivet, må den indgå en aftale med den som har registeret varemærket. Og det er ikke ligefrem den bedste forhandlingssituation at befinde sig i. En af de danske virksomheder, som har været nødsaget til at købe sit eget varemærke for en pæn sum penge er Pandora. Havde de registeret deres varemærke i Kina, kunne episoden have været undgået.

For at undgå at havne i sådanne ubehagelige situationer, som enten skader brandet eller som koster virksomheden uforholdsmæssigt mange penge, så bliver de danske virksomheder nødt til at tænke mere globalt, når det gælder deres varemærker.

Dette indlæg er skrevet til Fashionforum.dk