Cult idømt bøde på 100.000 kr. for ulovlig reklame

Skrevet den

Forbrugerombudsmanden har ved Retten i Århus fået medhold i, at Cult i en reklamefilm har overtrådt markedsføringsloven ved indirekte at opfordre til vold eller bruge vold som virkemiddel på en utilbørlig måde.

I reklamefilmen, der blev lagt på nettet i 2009, følger man hovedpersonen, en ung dreng, der efter at have indtaget energidrikken, begår en række voldelige handlinger. Blandt andet stjæler han en bil, røver en kiosk og angriber en række personer. Til sidst bliver han anholdt af politiet.

Forbrugerombudsmanden tog sagen op efter at have modtaget flere klager over reklamen. I sin dom lægger retten blandt andet vægt på at filmen reklamerede for en læskedrik der lovligt kan købes og drikkes af børn, at hovedpersonen i filmen var mindreårig, at filmen kunne ses af mindreårige på Cults hjemmeside og på Youtube og at filmen indirekte opfordrede til vold og anden kriminel og hensynsløs adfærd, og at den gjorde brug af vold som virkemiddel på en utilbørlig måde.

Markedsføringslovens § 8, stk. 2. fastslår at markedsføring rettet mod børn og unge under 18 år ikke direkte eller indirekte må opfordre til vold eller anden farlig eller hensynsløs adfærd eller på utilbørlig måde benytte sig af vold, frygt eller overtro som virkemidler.

Dommen er meget principiel, da den sætter en klar grænse for hvor langt man må gå, når det gælder reklamer rettet mod børn og unge.