Coca-Cola’s successfulde de-branding

Skrevet den

Coca-Cola har i deres seneste kampagne udskiftet deres velkendte varemærke med almindelige personnavne. I Danmark kan man være heldig at finde en flaske med sit eget navn på, hvis man f.eks. hedder Frederik eller Anna.

Grunden til at Coca-Cola, med succes, kan lave dette PR-nummer, er selvfølgelig, at Coca-Cola er et af verdens mest kendte og genkendelige brands. Selv uden varemærket Coca-Cola er det tydeligt at der er tale om en Coca-Cola.

Coca-Cola har ved kampagnen skabt både omtale og omsætning, da folk ikke blot køber Coca-Cola’erne med personnavne til sig selv, men også til andre. Og det var naturligvis hele ideen med kampagnen. Chris Deere, som har medvirket til at lave kampagnen, har udtalt, at kampagnen i høj grad handler om at dele: ” Vi ønskede, at folk ikke blot skulle finde flasker med deres eget navn, men også overraske en ven eller en som de elsker ved, at finde en flaske med deres navn.”

For andre brands har en tilsvarende de-branding slået helt fejl. For eksempel forsøgte SONY for nogle år siden at fjerne sit varemærke fra nogle DVD’er for at lade dem fremstå mere tro mod filmen – med det resultat, at flere returnerede DVD’erne i den tro, at der var tale om kopivarer.

Så vælger man at kaste sig ud i en de-branding kampagne, er det vigtigt, at man er helt sikker på, at forbrugerne stadig kan genkende produktet.