Chokerende omsætning på kopivarer

Skrevet den

Kopivaresalg er en enorm industri over hele verden. Yellow Brand Protections rapport ”Watch Out Report” sætter nu nogle tal på kopivaresalget på internettet. Rapporten viser, at der omsættes for ca. 440 mio. euro pr. måned alene på falske skønhedsprodukter. På ure og modetøj er omsætningen henholdsvis 270 mio. euro pr. måned og 214 euro pr. måned. Af rapporten fremgår det, at hele 2,8 millioner annoncer på udvalgte websteder vedrører kopivarer. Dette endda kun på de varemærker, som er medtaget i undersøgelsen.  

 Omsætningstallene pr. måned fordelt på varekategorier ser således ud:

Skønhedsprodukter 440 millioner Euro

Ure 270 millioner Euro

Modetøj 213 millioner Euro

Smykker 127 millioner Euro

Sko 92 millioner Euro

Solbriller 48 millioner Euro

Legetøj 15 millioner Euro

Golfudstyr 14 millioner Euro

Babyudstyr 11 millioner Euro

Kopitrøjer, fodbold 7 millioner Euro

– At omsætningen er på sådant et niveau, viser uden tvivl, at de fleste varemærker dårligt nok har kunnet reagere på det, som er ved at ske på nettet, siger Lella Brauner, COO hos Yellow Brand Protection.  Det findes i dag så gode kopivarer, at målgruppen som køber produkterne, er betydeligt større end tidligere. Dette tilsammen med den forventede udvikling inden for internethandlen og den udvidede internetpenetrationen i hele verden gør, at der er risiko for, at dette fortsat stiger.

Kopiprodukterne på internettet er et kæmpe problem. Ikke alene er kopiprodukterne af væsentligt ringere kvalitet end originalprodukterne. Som regel er kopiprodukterne også fyldt med giftige tilsætningsstoffer og kemikalier, fremstillet uden hensyntagen til eventuelle sikkerhedsforskrifter og ved hjælp af børnearbejde under kummerlige forhold. Og det er selvfølgelig ikke noget som varemærkeindehaverne har lyst til at lægge navn til.

Yellow Brand Protection hjælper varemærkeindehavere med at fjerne kopiprodukter fra online markedspladser og selvstændige hjemmesider. Download Watch Out Report i sin helhed: www.yellowbp.com/watchoutreport.