Charlotte Sparres varemærke kopieret i Kina

Skrevet den

Så sker det igen. Denne gang for modedesigneren Charlotte Sparre, der har måtte opgive en stor ordre til en kinesisk kunde, fordi et andet selskab har registreret Sparres varemærke i Kina, og dermed forhindret hende i at markedsføre sit eget mærke i landet.

Vi har tidligere skrevet om vigtigheden af at registrere sit varemærke i udlandet (læs mere her). Desværre står det ikke så godt til med danske virksomheders varemærkeregistreringer i Kina. En undersøgelse foretaget af Det Danske Generalkonsulat i Guangzhou (Kina) viser nemlig, at hver anden danske virksomhed, der enten sælger til Kina eller har landet som potentielt marked, ikke har registreret sit varemærke i Kina.

Men manglende varemærkeregistrering er en risikabel og for nogle også dyr affære. For uden en varemærkeregistrering kan kinesiske selskaber uden videre registrere mærket, og dermed forhindre danske virksomheder i at producere, markedsføre og sælge sine egne varer i Kina. Kinesiske selskaber kan også forhindre den danske virksomhed i at få sine egne varer eksporteret ud af Kina.

Den seneste i rækken af danske virksomheder, som har oplevet problemerne ved en manglende varemærkeregistrering i Kina, er Charlotte Sparre, som især er kendt for sine tørklæder med print, applikationer og broderier. For et halvt år siden blev hun fra den ene dag til den anden udelukket fra at sælge sine varer i Kina, da et kinesisk selskab satte sig på retten til hendes varemærke i Kina ved at lade det registrere ved de kinesiske varemærkemyndigheder.

Charlotte Sparre har dog ikke tænkt sig at opgive det kinesiske marked, og har derfor engageret en kinesisk advokat til at føre sag mod det kinesiske selskab. En sag der tegner til at blive både dyr og med Sparres egne ord ’umådeligt besværlig’, da den kræver tung bevisførelse i form af dokumentation på, at mærket faktisk tilhører hende. Efter denne groteske oplevelse har Charlotte Sparre nu sikret sit varemærke på samtlige de 30 markeder, hun eksporterer til.

Vi kan derfor ikke sige det nok: Tænk udover landegrænserne, når det kommer til beskyttelse af dit varemærke.