Bloggere og skjult reklame

Skrevet den

Der har været en del usikkerhed omkring reglerne for bloggeres (skjulte) markedsføring af produkter. Forbrugerombudsmanden har derfor udarbejdet en vejledning, der skal hjælpe bloggere og virksomheder med at overholde reglerne om skjult reklame. Af vejledningen fremgår det bl.a.:

  • at det skal være tydeligt for forbrugere, der læser et blogindlæg, at der er tale om reklame,
  • at der er tale om reklame, når virksomheden og bloggeren har indgået en aftale om omtale af et produkt. Der skal dog ikke meget til for, at der foreligger en aftale,
  • at blogindlæg, hvor reklamen er målrettet voksne, klart og tydeligt skal markeres med ”reklame”, ”annonce”, ”betalt indlæg” eller ”sponsoreret indlæg”, hvis bloggeren vil være sikker på ikke at overtræde forbuddet mod skjult reklame, og
  • at kravene til ordvalg og tydelighed skærpes, hvis der er tale om reklame i blogindlæg rettet mod børn og unge. Blogindlægget vil være tilstrækkeligt markeret, hvis det er markeret med ”reklame” eller ”dette indlæg er betalt af X”.

Du kan læse hele vejledningen her.