Apples vildledende markedsføring

Skrevet den

Apple er kommet på kant med markedsføringsloven efter at have reklameret for den nye iCloud funktion ved sine produkter. I den danske markedsføring nævnes blandt andet, at iTunes kan anvendes med iCloud på den måde, at musik indkøbt via iTunes kan sendes til alle brugerens enheder såsom iPhone og iPad. Men iCloud funktionen virker ikke til opbevaring af musik i Danmark. Det nævner Apple bare ikke i sin markedsføring.

Forbrugerombudsmanden mener derfor, at der er tale om en urigtig oplysning som vildleder forbrugerne til at tro, at funktionen kan benyttes til musik. Og det er i strid med markedsføringslovens § 3. Forbrugerombudsmanden kræver derfor, at Apple i sin danske markedsføring oplyser forbrugerne om, at iCloud ikke kan anvendes til opbevaring af musik. Forbrugerombudsmanden truer desuden med, at indberette Apple til EU-Kommissionen, hvis de ikke ændrer deres markedsføring.

Apple har også i sin danske markedsføring for den nye iPad reklameret for 4G-netforbindelsen. Men den nye iPad kan slet ikke bruges på det danske 4G-netværk, fordi den bruger andre frekvenser end de, som det danske 4G net anvender.  Også i dette tilfælde kræver Forbrugerombudsmanden, at Apple i sin danske markedsføring oplyser, at dette netværk ikke kan benyttes til den nye iPad i Danmark.

Sidst men ikke mindst mener Forbrugerombudsmanden, at Apples tilkøbs garanti kaldet ”AppleCare” ikke i Danmark stiller forbrugerne bedre end man er stillet efter den danske købelov. Appel må derfor ikke kalde det en garanti. I Danmark må man nemlig kun bruge ordet ”garanti” hvis forbrugeren stilles væsentlig bedre end denne ville være stillet efter lovgivningen. Og det bliver man altså ikke i Danmark ved køb af AppleCare.

Kort fortalt siger markedsføringslovens § 3, at erhvervsdrivende ikke må bruge vildledende eller urigtige angivelser eller udelade væsentlige informationer, hvis de derved kan påvirke forbrugernes købsadfærd.