Antallet af falske luksusvarer er stigende

Skrevet den

Luksusbrands er de største tabere til onlinesvindlere

Danskernes forbrug er steget, og dankortet ryger langt hyppigere op af lommen. Her i landet er vi mere tilbøjelige til at købe vores varer online i dag end vi var for bare et år siden. En analyse af danskernes adfærd i forhold til e-handel fra Dansk Erhverv viser, at e-handlen er steget med 16,5 procent i 1. halvår 2016 sammenlignet med 1. halvår 2015, og at tøj og sko er den varetype, flest danskere e-handler – og det gælder også luksusvarer.

E-handel sætter producenter af luksusvarer i et dilemma

Luksusmærker har traditionelt set været langt mere tøvende med at omfavne e-handel som en del af deres salgsstrategier, men den store vækst i e-handel sætter producenter af luksusvarer i et dilemma. E-handel øger risikoen for vareforfalskning og kopiprodukter, men hvis brands vil være konkurrencedygtige og vækste, er de nødt til at satse på salg online. Perioder med økonomisk usikkerhed har nemlig gjort forbrugerne mere omkostningsbevidste, og online findes der et hav af rabatmuligheder og tilbud.

Lige så populær e-handel er, lige så tiltalende er markedet for onlinesvindlere med speciale i vareforfalskning. Især i takt med, at forbrugerne i stigende grad leder efter rabatter og tilbud online. Men internettet har gjort det nemt for onlinesvindlerne at tjene penge på udnyttelse af populære brands. Derfor er det altafgørende, at virksomhederne bag de luksusbrands, der vælger at investere i e-handel, forstår vigtigheden af at beskytte virksomhedens hårdt optjente ry og kvaliteten af deres mærke. For luksusmærker står øverst på ønskelisten hos kopisterne.

Antallet af falske luksusvarer er stigende

Brandforfalskning går hurtigt online, og ingen industri er immun. Onlinesvindlere udnytter det indhold og de billeder, der er tilgængelige online, opretter web-adresser, der forekommer autentiske og anvender teknikker, der har til formål at fjerne brugertrafikken fra brands’ reelle hjemmesider. Internettet gør det derfor nemmere end nogensinde før for onlinesvindlere at kapre et brand, og de virksomheder, der bliver ramt, mister både kunder og overskud. Det gør behovet for en robust og effektiv brandbeskyttelsesstrategi større end nogensinde før, og ifølge MarkMonitor, der er førende inden for online brandbeskyttelse, er beskyttelse af luksusbrands online blevet en nødvendighed snarere end en luksus.

Undgå trafiktyveri og udryd pirathjemmesider

Men hvad skal man som virksomhed gøre? Ifølge MarkMonitor er der især ét element, der er essentielt for enhver brandbeskyttelsesstrategi. De fleste forbrugere finder frem til websites via søgemaskiner, e-mail, sociale medier og mobil- eller onlineannoncer, snarere end ved at indtaste en bestemt web-adresse direkte i deres browser. Digitale marketinginvesteringer er derfor af stor betydning for forbrugeraktivitet, og det er altså afgørende at undgå falske hjemmesider, der kan styre trafikken fra brandets hjemmeside over på pirathjemmesider.

Der er ingen tvivl om, at e-handel åbner dørene til en verden af muligheder for virksomheder – især dem, der gerne vil ekspandere til globale markeder. Mens de fleste virksomheder har omfattende salgsstrategier, er det lige så vigtigt at udvikle, implementere og vedligeholde en online brandbeskyttelsesstrategi for at passe så godt på sit brand som muligt.

Kilde: Kevin Day, Regional Manager for Norden og Holland hos MarkMonitor, https://www.markmonitor.com/.